Pages

Monday, July 25, 2016

Jom buat tart

dari album:
 Let's Cook & Bake.
Bahan Pastry ;
2 cwn tepung gandum
1/2 cwn gula icing 
1/2 sk garam
1 sk esen vanilla
1/2 cwn (113 gm) butter suhu bilik ,guna butter bau wangi 
1/2 biji telur ( ambik 1 biji telur, kocok sikit dan ambik 1/2 bhgn sahaja)
Cara buat pastry ;
Ayakkan tepung gandum, gula icing dan garam. Campur butter dan gaul rata sampai jd serbuk roti. Campur dengan telur dan esen vanilla. Ratakan semua dan balut pastry dengan plastik atau cling wrap dan sejukkn (bukan beku) dlm peti ais 1/2 jam.


Bahan Filling:
180 ml air panas
300 ml susu segar/ susu cair
3/4 cwn gula pasir (nak kurangkan pd 1/2 cwn pun boleh)
4 biji telur dikocok sebati
1 1/4 sk esen vanilla


Fillingnya:
Dalam bekas campur air panas dengan gula hingga hancur.Masuk kan susu segar atau susu cair ,telur serta esen vanilla.Kacau rata dan tapiskan.


Sementara tu boleh panaskan oven 175 -180 degree dlm 10 mnt. Ok kita terap pastry dlm acuan tart. ambik sikit pastry bulatkan dan tekan dibhgn tengah acuan dan ratakan. lebih kurang tebal 1/2 cm ,jgn tebal sgt nanti pastry x masak.Cucuk cucuk dasar pastry dengan garpu mcm dlm gambar supaya pastry masak sekata. Dah siap kita bakar pastry dulu ye selama 10-15 mnt.




Bila pastry dah masak tadi, tuang terus filling nya hampir penuh. Bakar pd lagi selama 15 mnt-25 mnt ye atau hingga masak. Sentiasa tengok masa bakar ye, sbb lain oven lain masanya...kang hangus plak...



taadaa dah siap baru kuar oven , baunya wangi satu rumah...tunggu sejuk keluarkan dari acuan dan boleehh ngapp..yumm sangat, nak lg sedap sejukkan dlm peti ais

Tuesday, May 10, 2016

Senarai harga biskut 2016


Yang berminat bole whatsapp..


Mengajar Asas Pembuatan Roti

Lokasi: Di Jabatan Pertanian Meru, Klang
Peserta: 19 orang

Berkongsi ilmu...kata 'orang' kalau meniaga jangan bagi resepi kat orang lain..tapi sedarkah kita ilmu itu datangnya dari siapa?..sesungguhnya Allah jua empunya segala..





1. proses menimbang









2. proses pembentukan

                                                                      

3. dressing sebelum di bakar
 


4. Hasilnya selepas bakar...sukanya,,


Pelbagai roti 


Homemade Pizza


Suka makan pizza? Nak buat sendiri? Jom Belanja resepi Pizza.

Doh Pizza
Bahan-bahan:
675g tepung roti
15g yis
55g shortening
20g gula kastor
450ml air
10g garam

 cara-cara:
1. campurkan tepung,yis,gula dan garam. kacau rata
2. masukkan shortening dan air. putar selama lebih kurang 7 minit dengan kelajuan randah sehingga menjadi doh
3. Tukar kepada kelajuan sederhana dan putar lagi selama 7 minit
4. Keluarkan doh dari mesin pembancuh, bulatkan doh dan rehatkan selama 20 minit.
5. canai doh setebal 1 cm dan terapkan menggunakan " round cutter" mengikut saiz yang disukai
6. Biarkan doh mengembang sehingga 2 kali ganda
7. Bakar sehingga kekuning dengan suhu 190 djh celcius selama lebih kurang 10 minit

sos pizza
bahan-bahan : tomato puri / buah tomato, bawang putih, serbuk oregano
cara-cara: panaskan sedikit minyak zaitun, tumis bawang putih yang dicincang halus sehingga kekuningan dan naik bau, masukkan serbuk oregano, kacau sebati, masukkan tomato puri / buah tomato, tambahkan sedikit air, gunakan api perlahan sehingga mendidih. tutup api.sejukkan dan sedia utk disapukan ke atas doh pizza

Cara-cara penyediaan pizza:
Ambil doh pizza yang telah di bakar (base pizza), sapukan dengan sos pizza, taburkan dengan ayam / daging/sardin/ tuna, capsicum,cendawan tin, keju mozarella.
Bakar selama 20 minit atau sehingga masak. pembakaran dengan kepanasan oven 180 djh celcius.

Senang kan?...

Friday, January 16, 2015